Jaký je rozdíl mezi teroristou a ženou v premenstruačním období? S teroristou se dá vyjednávat!

Jaro je tady, všechno kvete, zpívá, voní, a já vidím šedě (spíš černě!). Břicho jako v 8. měsíci, po ránu oteklá, těžká prsa bolí, včetně všech ostatních uzlin (pod pažím mám taky prsa?), jsem strašně unavená, nejradši bych prospala den. Na malou chodím v noci i dvakrát (to jako vážně?), pupínky na čele, a o vlasech ani nemluvím – ty prostě stávkují – vypadám jak jelito!

Pomalu mluvím, pomalu chápu, pomalu vidím. Pomalu myslím – a to většinou jen na jedno. Jaký má proboha život smysl?!

Všechno je na hovno! Všechno je fraška!

Moje práce je trapná – jsem málo úspěšná (Olina je úspěšnější).

Moje děti – beztak za chvíli odejdou z domova a už mě nebudou potřebovat! (stejně jsem strašná matka)

Můj manžel – nikdy nepochopím, jak může takhle uvažovat! Mluvit! Koukat! Chrápat! Jak jsem si ho mohla vzít?????!

Všude je bordel! Nesnáším prach a smrad. Proč musím proboha všechno dělat já??! Všichni se proti mně spikli. Štětku na záchod nikdy neviděli, na špinavé práce mají mě! Jediná šance, jak přežít, je zůstat v posteli.

Ruší mě zvuky aut, křik dětí, proč si nejdou hrát jinam?! Zpěv ptáků je vrchol!

Absolutně nechápu dopravní systém – jak to mohl někdo takhle vymyslet, vždyť je to naprosto nesmyslné, nepřehledné. Auto je plechová těžká barabizna, která hlučí, smrdí, ničí vzduch i přírodu, pásy na sedadlech řežou do prsou (to to nikoho nenapadlo?). Stres na silnicích, rychlost, pravidla – to prostě nedávám, bere mi to pozornost. Parkuji na handicapech v protisměru (ne schválně, prostě jsem to neviděla). Kdyby byl svět ženský, byly by pořád koně.

Brečím. V obchodě, u kontajneru, na záchodě. Smutek mě zaplavuje. Vzpomínky, výčitky, marnost. Co když už nikdy nebudu mít chuť na sex?!

Ne, teď není nikdo, s kým bych se chtěla sejít – všichni jsou divný. Ne, nemám chuť někam jít, protože všude je to nudný nebo nezajímavý a hlavně, hlavně se mi nikam nechce!

Poznáváš se? Máš to stejně? Nebo podobně? Nebo v některých bodech?

Cyklická žena tvrdí, že je to „kreativní fáze“:-). Ok, tak to jdeme zkusit. Tady je seznam. Možná ti pomůže, na co jsem si přišla, abych svůj PMS přežila ve větší pohodě a klidu (no dobře, přežila:-)).

CO MI POMÁHÁ V PMS, ABYCH NESKOČILA POD VLAK:

Aromaterapie: Do difuzéru nebo aromalampy dej pár kapek levandule, ylang-ylangu, vanilky nebo bergamotu. Já si kupuji směsi Harmonie, Radost ze života, Zklidnění, Komunikace aj. od Nobilis. Uvolňují organismus a pomáhají vyrovnávat emoce. Zmírňují nervozitu a proměnlivost nálad. Vůně mi moc pomáhá, navozuje hezký pocit, jakože je všechno ok:-).

Připrav si čaj: Některé bylinné čaje můžou ulevit od příznaků PMS. Černý a zelený, oba obsahují fytoestrogeny. Odvar z Jetele lučního, Drmku Obecného, Kontryhele, Třezalky tečkované, Máty nebo Ploštičníku hroznatého zmírňují příznaky PMS. Kupuji si i hotové premenstruační čajové směsi (třeba od Juklu) nebo ženské čaje v lékárně. Popíjení bylinného čaje mi dělá dobře. Dává mi to pocit, že o sebe pečuju (a navíc hezky voní).

Potři se olejem: Na podbřišek nebo oblast srdce natírej olej z bylin. Já si ho míchám sama, podle toho, co mi voní a uklidňuje – většinou meduňka, měsíček, Heřmánek římský. Nebo si objednávám tělový olej Konejšivá od kosmetiky Maat nebo Andělský olej od Inspirály.

Pořiď si doplňky stravy: Rozhodně zvyšuji dávku hořčíku. Hořčík hodně pomáhá. Zmírňuje bolest prsou, snižuje příbytek na váze, zmírňuje bolesti hlavy a obecně přispívá k větší psychické podobě. Taky pomáhá s nízkým krevním tlakem, chutí na sladké a s bolestmi svalů. Je i v tmavé listové zelenině nebo v hořké čokoládě. Doplnit můžeš i vápník a draslík. Dále užívám kapičky z Šišáku obecného, kapsle s pupalkovým olejem nebo ženské bylinné kapky. Dobře mi dělá i Chlorella a Zelený ječmen.

Změň stravu: Pro vyváženou hladinu estrogenu jsou důležité fytoestrogeny. Ty najdeš v sóje, ovoci, otrubách, zelenině, luštěninách (kombinuji s čaji proti nadýmání) a výhoncích. Úžasná jsou i lněná semínka. Rozhodně je dobré snížit příjem cukru, snížit obsah tuku a jíst hodně vlákniny! Taky ubrat sacharidy, bílou mouku nahradit jinou, nepít alkohol, a přidat bílkoviny.

Hudba: Velký vliv má na mě hudba. Uklidňuje mě, nabíjí, zvedá mi náladu nebo chlácholí. Najdi si svůj styl, vylaď si muziku přesně pro tvůj stav a nech se jí podpořit. Nebo využij uklidňující zvuky, jako je například zpěv ptáků, delfínů, hučení mořských vln, praskání ohně atd. Je to taková terapie zvukem proti stresu a nevyrovnanosti.

No a pohyb: Vím, že je těžké se k tomu dotlačit a člověku se vůbec, ale vůbec nechce. Ale stačí chůze, plavání nebo jóga (např. hormonální je skvělá). Já rozhodně tančím! Tady se mísí hudba a pohyb, rozvíří se energie a tělu to dělá dobře. Skvělé je připojit dech a dát si šátek na oči (to je taneční meditace, která tě dostane k sobě a je ti skvěle).

V PMS se stáhni a zůstávej doma (i když je v té době samozřejmě zrovna nejvíc akcí, na kterých bys chtěla být!). Poslechni své tělo a dej mu relax. Nenuť se do konverzací, které ti berou energii – společnost si dopřej v ovulační fázi (stejně by ses nebavila a byla stranou a nudná). Dovol si být schovaná, klidně si vlez do postele, i když je venku sluníčko a „všichni jsou přece venku!“.

A poslední moje rada:

Vytvoř si svůj VNITŘNÍ ÚČET.

V ovulační fázi si sepiš seznam věcí, které ti dělají dobře, které tě naplňují a baví. Můžeš klidně přidat i seznam lidí, kteří ti zvyšují energii, zasměješ se s nimi nebo tě naopak vyslechnou a přinášejí ti vnitřní klid a pochopení. Napiš si každý detail. Filmy, které ti zvedají náladu, osobnosti na netu, činnosti, konkrétní knihy, písně, vůně, chutě. Místa, kde ti je dobře. Cokoli, co ti zvyšuje vnitřní účet tvé životní energie. Ve chvílích premenstruační krize se na něj podívej a vyzkoušej něco ze seznamu, co by tě mohlo pozvednout. A rozhodně doporučuji, stále seznam doplňovat. Máš pak větší výběr a více možností – více záchranných berliček.

Jestli jsi dočetla až sem, víš už jak na PMS. A do komentářů pod článek můžeš napsat tvé tipy, které ti pomáhají tuhle fázi přežít ve větší pohodě. Každá jsme jiná a každé zabírá něco jiného. V každém případě je úleva vědět, že v tom nejsme sami!:-)

PMS ZDAR!

Jana Mašková Zimolová, CSB

Lektorka v oblasti sexuality a intimních vztahů